Mengenai Kami

Foto saya
Adalah sebuah Pusat Rawatan Islam yang bernaung di bawah Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia Darussyifa’ yang berpusat di Bandar Baru Bangi, Selangor. Ianya adalah salah sebuah Cawangan Pusat Rawatan yang terdapat di dalam Negeri Selangor yang terletak di atas sebuah tanah persendirian yang diwakafkan oleh Tuan Penasihat Darussyifa’ Banting sendiri iaitu Tuan Haji Saharoni Bin Haji Jamil. Beliau adalah antara anak-anak murid terawal yang diijazahkan pengubatan Islam oleh Yang Berbahagia Dato’ Dr. Haron Din.

Khamis, 23 Jun 2011

Bagaimana untuk mengatasi dan membuang bahan-bahan yang disyaki bahan sihir yang ditabur?

Soalan

Di pejabat saya, acap kali berlaku kecoh bila didapati benda-benda pelik ditaburkan di pintu pejabat bos kami, seperti kemenyan, beras kunyit, kain warna warni, telur, daging mentah dan bangkai burung gagak hitam bersepah sehingga ke dalam bilik bos saya. Apakah maksud kerja-kerja sebegini dan bagaimana untuk mengatasinya pada pandangan Dato'?
RAKIBAH ALANG
Ipoh

Jawapan

Sering berlaku berbagai benda pelik diletakkan di hadapan rumah, kedai, warung, tempat-tempat makan, di pejabat dan sebagainya.
Orang Melayu mempunyai kefahaman menebal adanya kerja halus dilakukan, untuk menyampaikan maksud jahat, tidak puashati dengan seorang ketua ataupun seorang teman sepekerjaan, lalu berfikir untuk menukarkan mereka ke tempat lain atau dengan tujuan tertentu.

Perkara yang disebutkan saudari, memang ada imbas-imbas pekerjaan sihir, tetapi apakah setiap kali kita berjumpa perkara tersebut, hendak dikaitkan dengan sihir, atau mungkin ia suatu perang psikologi?
Mungkin ia bertujuan menakutkan seseorang, atau membuatkan orang yang 'dibuat' itu menarik diri dari jawatannya. Mungkin ianya kerja nakal, gurauan atau perbuatan suka-suka tanpa ada mainan sihir.
Jika diandaikan ia amalan sihir, saya rasa ianya tersasar. Sihir itu ialah perbuatan tersembunyi dan tidak dapat dilihat. Kebiasaannya kerja sihir dilakukan di tempat gelap dan bahan sihir biasanya disembunyikan.
Bahan sihir ditanam atau dimasukkan dalam konkrit, disangkutkan di atas bumbung atau di siling rumah dengan tujuan tiada orang yang dapat melihat.

Ia dilakukan dengan jampi mentera, berhubung dengan makluk halus sebagai perantara untuk menyampaikan maksud jahat mereka. Sihir merupakan suatu perbuatan yang tidak diketahui, tersembunyi dan ianya tiba-tiba berlaku di alam nyata.
Benda yang dapat dilihat dengan mata sebegitu, tentulah bukan sihir. Ianya perbuatan nakal untuk memerangi psikologi orang yang berkenaan.
Saya nasihatkan, janganlah dihebohkan perkara sebegini kerana ia bukan sihir.
Kita perlu mengatasinya dengan menyebarkan ajaran Islam yang sebenar, bahawa kerja-kerja berinsusiasi dengan amalan sihir adalah suatu dosa besar, padah besar yang mengundang kecelakaan dunia sampai kepada akhirat.

Keduanya, mengajak manusia bertanggungjawab atas amalan mereka. Sekiranya amalan jahat dilakukan, hari ini mungkin untuk orang lain, tetapi hal yang sama mungkin akan dilakukan ke atas dirinya pula. Maka kerja seburuk ini hendaklah dihentikan serta merta.

Ketiga, atasilah masalah yang berlaku dalam kehidupan kita secara gentleman dengan tidak membabitkan kerja-kerja yang membawa kepada kekecohan atau buruk sangka sesama rakan sekerja.

Keempat, jadilah panduan, Islam itu sebagai suatu pegangan. Perkara yang melanggar hukum Islam dijauhi, khasnya perkara syirik yang merupakan perkara fitnah dalam masyarakat.

Kelima, fitnah memfitnah mengundang padah. Buruk sangka sama-sama di pejabat mengundang kecelaruan dan menjauhkan kita daripada ketenangan.
Maka oleh kerana itu, kita hendaklah melakukan amalan-amalan yang mendekatkan diri kita dengan Allah SWT supaya dihindarkan kita daripada kecelakaan sihir dan sebagainya. Wallahua'lam.

Khamis, 2 Jun 2011

BOLEHKAH KITA MENENTUKAN SESEORANG ITU AKAN MASUK KE SYURGA ATAU KE NERAKA??

Soalan


1. Ada ajaran yang dibawa di kampung saya diikuti oleh beberapa pengikut, sekarang agak ramai, kebanyakannya dari luar. Saya diberitahu mereka mengikut pengajaran Tok Ayah (gelaran mereka), akan ditabalkan menjadi “Wali” oleh Tok Ayah dengan bayaran tertentu.



2. Bolehkah manusia walau setinggi mana darjat ketaqwaannya kepada Allah, menentukan seseorang itu akan dimasukkan ke dalam syurga sekiranya mengikut tarikatnya dan berjanji akan menyelamatkan pengikutnya daripada azab neraka?



MUHAMAS ABU KASIM
Bagan Serai

Penjelasan Tuan Guru Dato' Dr Haron Din
Jawapan 1

Memang sekali sekala kita mendengar istilah Tok Ayah, kadang-kadang Ayah, sepertimana Ayah Pin. Kadang-kadang disebut Abuya yang bermakna ayah saya.

Semuanya berlaku dalam masyarakat kita. Tetapi berkaitan dengan soalan saudara ini, ada pengajaran yang disampaikan dan ada pengikut. Sememangnya Islam berkembang di atas perintah Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud; “Sampaikanlah kepada manusia daripada saya walaupun dari satu ayat”.

Dakwah adalah salah satu daripada tugas-tugas penting untuk menyebarkan Islam yang sebenar kepada maysarakat.

Kerana masyarakat peka kepada ilmu dan ingin kepada kelebihan-kelebihan dimiliki oleh orang-orang yang berilmu. Maka masyarakat mencari Ustaz, Guru, Tok Ayah, Abuya dan lain-lain untuk mendapat bimbingan kearah mendekati Allah SWT.

Pengajaran yang disampaikan kepada masyarakat, ada yang diasaskan kepada ilmu yang tulen dan tidak menyeleweng, ilmu yang menyampaikan ketakwaan kepada Allah SWT.

Ada ilmu yang tidak mungkin boleh disampaikan kepada orang, ialah ilmu untuk mengangkat seseorang untuk menjadi wali. Itu bukan kerja manusia, itu kerja Allah yang mengangkat darjat orang-orang yang beriman kepada berbagai peringkat.

Apabila ada Tok Ayah hendak menabalkan atau melantik seseorang menjadi wali, maka ianya mungkin dimaksudkan bukan wali Allah, tetapi itu wali Tok Ayah, yang membawa makna pembela atau yang dekat dengannya. Tetapi wali Allah, Allah sahaja yang menentukannya.

Melihat daripada cara yang berlaku, bila mana seseorang itu mengangkat orang lain menjadi wali Allah itu adalah sesuatu yang menyimpang daripada maksud wali Allah yang sebenar.

Jawapan 2

Ketinggian darjat ketakwaan kita kepada Allah SWT, adalah Allah sahaja yang mengetahui. Itu pun tidak dijamin seseorang itu masuk syurga melainkan dengan kemuliaan, kerahmatan dan kemurahan Allah jua.

Amalan-amalan kita kepada Allah, adalah untuk Allah dan kerana Allah. Allah sahajalah yang akan membalasnya.

Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda kepada anak baginda, Fatimah yang bermaksud; “Beramallah kamu wahai Fatimah, kelak di akhirat , ayah tidak dapat membelamu dihadapan Allah SWT.”

Maksud hadis ini, hatta Nabi yang mempunyai ‘assyfa’atul uzma’ (syafaat yang tertinggi) yang boleh menolong orang yang perlukan pertolongan pada hari Akhirat, Nabi menyuruh puterinya beramal dan bersungguh untuk mendapat keredaan Allah, kerana Nabi sendiri pun tidak dapat membela anaknya, jika amalan didunia tidak diterima oleh Allah SWT.

Oleh kerana itu, seseorang yang tinggi mana pun darjatnya, tidak boleh berjanji, hatta untuk dirinya sendiri, tidak pasti masuk syurga atau tidak. Hanya Allah menentukan.

Jika seseorang itu tidak boleh menjamin dirinya sendiri, bagaimana dia boleh menjamin diri orang lain masuk syurga dan terlepas dari api neraka?

Pada saya dakwaan tersebut tidak berasas sama sekali. Pada pandangan hukum syarak tiada siapa yang boleh meramalkan perkara ghaib.