Mengenai Kami

Foto saya
Adalah sebuah Pusat Rawatan Islam yang bernaung di bawah Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia Darussyifa’ yang berpusat di Bandar Baru Bangi, Selangor. Ianya adalah salah sebuah Cawangan Pusat Rawatan yang terdapat di dalam Negeri Selangor yang terletak di atas sebuah tanah persendirian yang diwakafkan oleh Tuan Penasihat Darussyifa’ Banting sendiri iaitu Tuan Haji Saharoni Bin Haji Jamil. Beliau adalah antara anak-anak murid terawal yang diijazahkan pengubatan Islam oleh Yang Berbahagia Dato’ Dr. Haron Din.

Khamis, 3 Mac 2011

Kenapakah pihak berkuasa tidak mengambil tindakan keatas mereka yang mengamalkan sihir?

Soalan
Dato' banyak perkara dalam perbomohan Melayu yang melibatkan perkara syirik dengan Allah, serta amalan sihir yang berterusan, apakah pihak yang berkuasa tidak mengetahui hal ini dan mengapa tidak ada tindakan yang berkesan oleh pihak tersebut untuk mengatasinya?

Jawapan
Soalan dan kenyataan saudara adalah berat dan besar maknanya. Ada kebenarannya. Amalan-amalan yang berbau dengan perkara sihir yang terbabit dengan gejala syirik yang mengundang dosa besar memang berlaku dan ramai orang mengetahuinya.
Sebagai seorang awam, saudara dan saya mengetahui perkara ini memang wujud. Kalau orang awam mengetahuinya, apakah pihak berkuasa tidak tahu? Tentulah mereka lebih mengetahui.

Untuk mengetahui hal ini, tidak perlu adanya suatu penyiasatan rumit kerana mereka melakukannya secara terbuka. Perbomohan memang amalan terbuka, sesiapa pun boleh melihat dan boleh mendapat khidmat.
Dalam amalan itu jelas seolah-olahnya dibiarkan oleh pihak berkuasa tanpa ada tindakan, melainkan setelah ada laporan daripada pihak mangsa. Barulah tindakan diambil.
Biasanya kita dengar apabila berlaku skandal bomoh memperkosa pesakitnya, atau melakukan kerja tidak senonoh, atau menipu pelanggan dan melakukan sesuatu yang di luar daripada tabie, itulah maka diambil tindakan.
Tetapi gejala syirik dalam dunia perbomohan, malangnya tidak pernah ada peruntukan untuk diambil tindakan ke atas orang yang melakukan sihir dan syirik terhadap Allah SWT.
Saya ingin merujuk kepada hadis sahih, Nabi Muhammad s.a.w bersabda (mafhumnya), "Sesiapa yang mendatangi seorang 'arraf, maka tidak diterima amalnya selama 40 hari."
'Arraf maksudnya ialah orang yang mendakwa dia mengetahui perkara-perkara ghaib. Yang lebih senang difaham hari ini ialah tukang tilik. Bila orang ada masalah, berjumpa dengan tukang tilik yang menilik, memberitahu sesuatu perkara ghaib pada pandangan umum bahawa dia mengetahuinya.
'Arraf ini dilarang oleh Allah SWT. Tiada sesiapa pun yang mengetahui perkara ghaib melainkan Allah SWT sahaja.
Nabi s.aw ketika disihir oleh Labid bin al-A'sam, baginda tidak mengetahuinya melainkan setelah datang Jibril a.s, memberitahunya dalam tidur bahawa Nabi telah disihir Labid al-Yahudi.
Jika Nabi sendiri pun tidak mengetahui perkara ghaib, seperti sihir tadi., bagaimana mungkin orang biasa boleh mengetahuinya.
Jangan mendatangi orang sedemikian, ibadah kita tidak diterima Allah selama 40 hari.
Jika kita mendatangi orang sedemikian, tetapi kita hanya datang dan tidak percaya kepadanya, cuma seronok-seronok sahaja pun, amalan kita tidak diterima selama 40 hari.
Jika dipercayai orang yang disebut sebagai 'arraf itu, maka orang itu sudah kufur dengan yang diturunkan oleh Nabi Muhammad s.a.w,

Hadis yang menyebutkan perkara ini banyak. Ada hadis merujuk kepada 'Kaahin', 'Sahil' atau 'Munajjib', ke semuanya ini adalah gelaran orang yang membawa perkara buruk serta mengundang dosa besar dan syirik.
Orang perseorangan seperti saya hanya mampu menyedarkan masyarakat melalui mesej-mesej dakwah, bahawa kerja sedemikian itu tidak pulang modal dan amat merugikan serta tidak mendapat habuan di akhirat.
Eloklah, dengan soalan saudara, saya mengesyorkan supaya pihak berwajib mengambil tindakan yang bersesuaian untuk menangani perkara ini, dikurangkan dan seterusnya dibasmi bagi menjaga kejernihan aqidah umat Islam. Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan